Dit zijn de 3 digitale uitdagingen voor het notariaat
Blog

Dit zijn de 3 digitale uitdagingen voor het notariaat

Als notaris sta je wellicht niet te springen om een verandering in de ICT-infrastructuur. Aan de andere kant wil je wel vooroplopen wat moderne technologie betreft, om zo de cliënten maar ook de medewerkers nog beter van dienst te kunnen zijn. In deze blog gaan we in op 3 ICT-gerelateerde uitdagingen én verdiepen we ons in een oplossing welke onderwerp van gesprek is in ICT-land: ‘Hyperconvergence’.

Steeds meer organisaties krijgen te maken met cybercriminaliteit en daar is het notariaat helaas geen uitzondering op… Zo kreeg IT-platform Managed IT afgelopen 16 april nog te maken met een hack. Welke impact dit voor de notarissen heeft gehad lees je hier. Eén van de grootste uitdagingen wat betreft ICT is waarschijnlijk wel: digitale veiligheid.

Uitdaging 1 – Het voorkomen van een datalek

Voor een goed lopend notariaat is het van groot belang dat interne processen niet worden verstoord en dat er geen klantgegevens op straat komen te liggen. Een slecht georganiseerde beveiliging kan zorgen voor een datalek, met directe en indirecte schade tot gevolg. Hierbij kun je denken aan: imagoschade, een database waarin de gegevens niet meer kloppen en/of corrupt zijn gemaakt, juridische gevolgen waarbij klanten schade op het notariaat verhalen en afpersing door hackers.

Ben je benieuwd hoe een cyberaanval precies verloopt en wil je weten wie of wat precies een lek kan vormen binnen of buiten een organisatie? We vertellen je alle ins en outs in dit document.

Uitdaging 2 – Aandacht voor de werkplek van medewerkers

Hybride werken is tegenwoordig de norm. Daarmee is het van belang om aandacht aan de medewerker en zijn of haar werkplek te blijven besteden. Is iedereen tevreden? Werken de applicaties op de thuiswerkplek goed? En is de juiste kennis aanwezig, of is er wellicht bijscholing nodig? Vergeet ook de Arbo-eisen niet. Want tevreden medewerkers leveren over het algemeen meer tevreden cliënten op.

Uitdaging 3: Communicatie met de cliënt

Is de manier van cliëntcommunicatie al helemaal aangepast aan de huidige realiteit? Besprekingen met cliënten via Teams zijn mede door de coronacrisis meer regel dan uitzondering. Toch wordt ook verwacht dat na de crisis een gedeelte van de afspraken online blijft plaatsvinden.

Wellicht kan er – om de professionele uitstraling te waarborgen – worden geïnvesteerd in videoconferencing-apparatuur. Zo kan een vergadering ook met meerdere mensen op kantoor plaatsvinden én kan op die manier iedere deelnemer elkaar zien en horen.

In de besproken uitdagingen staan de termen veiligheid, eenvoud én schaalbaarheid centraal. Ditzelfde geldt voor de bewezen technologie hyperconvergence…

Wat is hyperconvergence?

In traditionele ICT-infrastructuren zijn servers, storage, netwerk en virtualisatie strikt gescheiden onderdelen. De technologie van hyperconvergence zorgt ervoor dat complexe datacenterstructuren worden teruggebracht naar één overzichtelijk all-in-one systeem. De software bepaalt de volledige aansturing en het beheer van het systeem.

Door de hyperconvergence software kan alles softwarematig beheerd worden, kunnen er fysieke uitbreidingen in servers plaatsvinden én kunnen processoren en opslag zonder overlast van gebruikers eenvoudig worden toegevoegd. Dit maakt dat hyperconvergence systemen ultiem schaalbaar en uitbreidbaar zijn.

De concrete voordelen van een hyperconvergence-oplossing?
  • Je kan de ICT-infrastructuur laten meegroeien of krimpen naar de behoefte van jouw kantoor, het is dus flexibel.
  • Gegevens zijn niet gebonden aan een enkel, kwetsbaar stuk hardware, hierdoor zijn jouw gegevens enorm goed beveiligd.
  • Een hyperconverged infrastructuur vermindert opslag- en bandbreedte-vereisten, waardoor er (nog) efficiënter gewerkt kan worden.

Wil je een verdiepingsslag maken in de eisen waaraan jouw ICT-infrastructuur moet voldoen om volledig – en veilig! – mee te kunnen met de tijd? ICT-specialist Yorik Draijer laat in deze whitepaper geen vraag onbeantwoord.